Incentivereis betekenis: beloning voor iedereen
Incentive betekent letterlijk beloning. Een incentivereis is dus in feite een beloningsreis. Een belangrijke motivator om een bepaalde doelstelling te behalen. In de praktijk wordt de term incentivereis gebruikt voor iedere groepsreis met zakelijke deelnemers. Van een personeelsreis en motivatiereis tot een jubileumreis, relatiereis, enzovoort.
WYT zorgt er samen met u voor dat niet alleen uw doelen worden gehaald, maar dat de reis een ‘once in a lifetime experience’ is. Tot in de puntjes verzorgd en met een onuitwisbare positieve indruk. Doordat een goede incentivereis zichzelf terugverdient, is het ook een beloning voor u.
Klik hier voor enkele voorbeeldprogramma’s van incentivereizen.
Een incentive kost geen geld!
Hoe zet ik een effectief sales incentive traject op!
Sales incentive traject
‘Grote resultaten vragen om grote ambities’
Doel
Een incentive is een management- en salesinstrument dat je inzet om je medewerkers en klanten te stimuleren een doel te bereiken binnen een vooraf bepaalde tijd. Je kunt een incentive het beste omschrijven als een beloning die je in het vooruitzicht stelt als een bepaalde (veelal zakelijke) doelstelling behaald wordt. In de praktijk wordt de term incentive vaak gebruikt voor een groepsreis met een zakelijk karakter.
Een incentive kost geen geld!
Een fabricant wilde een duurzame verhoging van de verkopen. Via een negentig-dagen-programma richtte elke accountmanager zich steeds op één van de drie voor hem geldende verkoopdoelstellingen. Hoe hoger het gekozen doel, des te groter de belonging waarbij gold dat die belonging alleen viel te verdienen wanneer het doel werd gehaald.
Een omzetstijging van 53,6 procent is geboekt, een extra winst van € 700.000,- en de ROI van het programma bedroeg 24:1.
Grip op sales
Als inspirerend salesmanager stuur jij je team aan vanuit heldere ambities. Centraal staat hoe je samen met je team commerciële doelstellingen realiseert. Je behaalt optimale verkoopresultaten met je team en je gebruikt je eigen managementstijl. Je manier van leidinggeven past bij jouw persoonlijkheid en sluit aan bij wat je mensen nodig hebben.
In samenwerking met Feedback Training & Consulting zorgt WYT_Keep Exploring dat je wensen en doelen vertaald worden naar een sales incentive traject en de juiste invulling van de beloning(reis).
Voorbeeld traject sales incentive
Fase 1: kick-off, urgentie besef en ambassadeurs creëren binnen het bedrijf
Fase 2: organisatie in beweging krijgen, trainen en bijsturen
Fase 3: beloning en verankering, het vieren van het geleerde en de successen, een boost/energie om door te gaan
Fase 4: evaluatie en het vliegwiel draaiende houden
Onderwerpen – sales incentive traject medewerkers
Enthousiasme: de belangrijkste kwaliteit van een verkoper.
Tijdens het Sales Incentive Traject komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:
- Welke verkoopstijl past het beste bij je en hoe ontwikkel je deze stijl verder?
- Welke voorbereidingen leiden tot de beste verkoopresultaten?
- Hoe verkoop je een afspraak aan de telefoon?
- Hoe ziet de structuur van een goed verkoopadviesgesprek eruit?
- Met welke opening win je vertrouwen bij de klant aan tafel?
- Met welke vraagstellingstechnieken stel je behoeften vast en hoe kun je een behoefte creëren?
- Welke vorm van presenteren maakt de klant enthousiast voor je aanbod?
- Hoe presenteer je tarieven en hoe overwin je bezwaren?
- Hoe sluit je een gesprek af?
- Hoe maak je een bestaande klantrelatie steviger en hoe bouw je deze uit?
Onderwerpen – sales incentive traject middenmanagement en sales managers
Grote resultaten vragen om grote ambities.
Tijdens de training komen ondermeer de volgende onderwerpen aan bod:
- Wat wil je bereiken met de training?
- Wat is sales activity management, wat levert het op en hoe voer je het in?
- Wat formuleer je doelstellingen SMART?
- Hoe voer je salesmeetings?
- Hoe werkt brainstormen met je verkoopteam?
- Hoe stel je prioriteiten?
- Welke normen gelden voor succes?
- Hoe herken je gedrag van je teamleden en hoe speel je daar op in?
- Op welke manier lever je toegevoegde waarde als coach?
- Wat zijn de do’s and don’ts rondom meereizen met jouw accountmanagers?
- Hoe leidt je relatiemanagement tot succes?
- Hoe voer je een goede accountplanning door?
Onderwerpen – sales incentive traject re-sellers en dealers
Professionaliteit is de gewone dingen buitengewoon goed doen.
Tijdens de training komen ondermeer de volgende onderwerpen aan bod:
- Wat wil je bereiken met de training?
- Wat is accountmanagement en wat is het verschil met ‘gewoon’ verkopen?
- Welke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden heb je als accountmanager?
- Hoe ziet de ideale tijdsbesteding van een accountmanager er uit
- Voor wie maak je een accountplan?
- Hoe maak je een SWOT-analyse?
- Welke gegevens heb je nodig en hoe werk je met kengetallen?
- Hoe stel je een accountplan op en hoe maak je er een succes van?
- Op welke wijze presenteer je een accountplan intern en extern?
- Hoe schakel je intern de juiste mensen in?
- Hoe bouw je aan een jarenlange relatie met je accounts?
Verankering
Je werkt in een interessant spanningsveld vol verwachtingen van zowel de organisatie waarvoor je werkt, je team en je klanten. Je vergroot je slagkracht als salesmanager, mede dankzij deze verankering.
- Je maakt gedegen analyses van jouw accounts.
- Je stelt een plan voor accountmanagement op en voert het succesvol uit.
- Jij maakt het verschil voor alle betrokkenen, met aansprekende resultaten.
- Je ontvangt persoonlijke tips, die passen bij je eigen managementstijl.
- Je ontvangt een handboek als naslagwerk.
Doelgroep
We onderscheiden drie doelgroepen op het gebied van sales incentive trajecten.
1- Medewerkers
De incentiveprogramma’s voor medewerkers zijn er op gericht om de performance en prestaties van medewerkers verder te vergroten. Ze worden vaak ingezet om de omzet te vergroten, de loyaliteit met de organisatie en de onderlinge verbinding te stimuleren, de medewerkerstevredenheid te verhogen.
2- (Sales)management
De incentive programma’s voor (sales)managers is gericht op het realiseren van ambitieuze doelstellingen die zij samen met hun salesteam weten te realiseren. Zij nemen deel aan een managementreis met collega managers en nemen vaak daarnaast deel aan het programma van het team wat ze aansturen en waarmee ze de ambitieuze doelstelling hebben behaald.
3 – Dealer en channel resellers
De incentive programma’s voor dealers zijn gericht op het vergroten van de betrokkenheid van dealers en resellers en hen stimuleren tot het behalen van betere omzetten. Resultaat is vaak het realiseren van een groter marktaandeel, het succesvol lanceren van nieuwe producten en het terugdringen van de verkoopkosten wanneer de reseller een groter gedeelte van de omzet voor zijn rekening neemt dankzij het programma.
Investering
De investering is zeer afhankelijk van het traject! Echter garanderen wij een minimale ROI van 2:1.